Ihmettelen yhä miksi ostin viime yönä kolmelta grilliltä lihapiirakat ja maidot. Nyt on sitten ruokaa koko päiväksi, eikä tarvitse siitä valittaa. Ihmettelen myös miten on tänne kirjoittaminen jäänyt. Tuntuu ettei ole aikaa enkä usko että sanottavallakaan niin on väliä. Nyt kuitenkin lienee hyvä hetki taas vähän tasoittaa muistoja.

Niin, ryypiskelin eilen. Syy oli viime torstainen kaveri-iltama, jonka jälkeen en taas kyennyt lopettamaan. En sentään ole vielä kajonnut tuohon litkuista kauheimpaan, eli halpaan valkoviiniin mutta olutta on taas mennyt. Ihmettelen myös miksi minulla on taas tällainen vaihe että juoksen kaupunkia ristiin rastiin sen sijaan että joisin säästeliäästi kotona.

Nostakaa sitä viinaveroa nyt jumalauta! Jos ei ole rahaa, ei ole mahdollista juodakaan. En ole ihan vakuuttunut tuostakaan, olenhan aina toteuttanut omat painajaiseni juomalla kaikki rahat - omat ja muiden - riippumatta mitä muuta pitäisi maksaa. Nykyään perintätoimistot muuten soittelevat ja yrittävät sopia, minä sovin kahteen erään ja katsotaan onnistuuko.

Ei tässä taaskaan ole mitään sanottavaa. Ennen kuin ratkesin, olin ollut juomatta jo yhdeksän päivää. Minulle se on todellinen saavutus. Koko vuonna on niin sanotut raittiit kauteni kestäneet yleensä noin kaksi päivää mutta useimmiten on juominen ollut kuin kävelisi kaksi askelta eteen ja kolme taakse. Eli juon kolme päivää, sitten taukoan kaksi ja taas juon.

Vaikka nyt taas vituttaa raittiudettomuuteni, tuossa pöydällä on eilen illalta Koffin tölkki... ja.... missäs vaiheessa minä sen avasin?... no, siinä se siis on avattuna ja odottaa juojaansa.

Ainoa mikä minua nyt risoo on se, että päivällä on tärkeä kokous enkä voi aloittaa nyt ihan kunnolla. Se harmittaa, harmi sinänsä.

Otsikossa kirjoitan "suuren suuri suunta" ja yritän sillä ehkä tarkoittaa sitä asenteen voimaa, mikä minulla juomiseen liittyy. Mutkat, horjahdukset, liruttelut tai pämppäämiset eivät ikinä ole mitään pieniä, vaihtoehtoisia, puuhahetkiä. Ne ovat valtavia, kohtuuttomia, suuria - grandiooseja - siirtymiä yhdestä persoonallisuudesta toiseen. Nyt elän kuin juoppo ja kun tämä taas joskus loppuu, muutun ihan toiseksi ihan varmasti.